dinsdag 8 mei 2018

J.A. dèr Mouw -- twee sonnetten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
historici.nl
dbnl
gedichten









Al wat ik dacht - geloofde je - was waar,
en goed was alles - vond je - wat ik dee.
At Merlin's feet the weary Vivien lay:
jij zag in mij de Wijze Toovenaar,

en 'k aaide, zelf al grijs, je roodblond haar,
en 't leek dan, ik werd jong weer, en ik glee
naar 't paradijs op roode morgenzee.
Dan zie 'k ook jouw kist staan, zwart, op de baar.

Soms aai ik mijn haar; maar mijn vingertoppen
zijn veel te wijs: ze laten zich niet foppen;
ze denken: Neen, neen, dat was blond, niet grijs,

en 't was zo zacht, en 't rook zo naar seringen. -
Dan aai 'k maar door de lucht. Herinneringen
golven rondom me, en 'k drijf naar 't paradijs.


*


Zoals een zaadpluis door een spinragdraad,
de glinst'rende door 't glinst'rende gevangen,
een korte poos stil trillende blijft hangen,
en dan langs lucht'ge helling opwaarts gaat,

zo kleeft de mensenziel zich vol verlangen
aan ijle broosheid van geluk, en haat
de vlaag van 't lot, die stuk het spinsel slaat
en voort haar jaagt tot nooit vermoede gangen.

De hemel schreit haar, angstig weggestormd,
diep met zich mee naar 't smartlijk aardse donker;

en straalloos ligt en nietig en misvormd,
Wat zalig glansde in zilv'ren stergeflonker.

De wijze tijd houdt wacht; en 't godlijk zaad
Ontkiemt tot kunst, tot wetenschap, tot daad.


J.A. dèr Mouw (1863-1919) uit: Mijn taalorkest (2018)



• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten